Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!
tel. 56 688 20 19
sp3@wabrzezno.com

foto1

SP 3

foto1

SZKOŁA

foto1

PRZYJAŹNI

foto1

SPORTU

foto1

I SUKCESU :)

 


 

 

 

 


 

 

 

 

 

        W dzisiejszych czasach podstawą rozwoju cywilizacji jest wiedza. Wiedza, którą nabywamy od najmłodszych lat i wykorzystujemy w codziennym życiu. Świat oparty na wiedzy wymusza od nas ciągłego uczenia się i rozwijania nabytych umiejętności.

        Unia Europejska wspiera rozwój wszystkich obywateli UE poprzez zdefiniowanie najważniejszych i najbardziej podstawowych umiejętności, które człowiek powinien rozwijać w trakcie swojego życia, żeby osiągnąć sukces w życiu zawodowym i prywatnym.

 

 

Wyróżnia się osiem podstawowych kompetencji kluczowych,  są to:

1. Porozumiewanie się w języku ojczystym.

2. Porozumiewanie się w językach obcych.

3.Kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo – techniczne.

4. Kompetencje informatyczne.

5. Umiejętność uczenia się.

6. Kompetencje społeczne i obywatelskie.

7. Inicjatywność i przedsiębiorczość.

8. Świadomość i ekspresja kulturalna.

         Od września 2018 r. Szkoła Podstawowa nr 3 w Wąbrzeźnie realizowała zadania w ramach  projektu unijnego pt. ”Rozwijanie kompetencji kluczowych (edukacja matematyczno-przyrodnicza i języki obce)”. Jednym z zadań  było zorganizowanie wyjazdów edukacyjnych do Centrum Edukacji Ekologicznej w Orłowie. W warsztatach terenowych, które odbyły się w maju i czerwcu bieżącego roku brało udział około 70 uczniów naszej szkoły.

 

Rozwijanie kompetencji kluczowych w matematyce  obejmuje solidną umiejętność liczenia, znajomość miar i struktur, głównych operacji i sposobów prezentacji matematycznej, rozumienie terminów i pojęć matematycznych, a także świadomość pytań, na które matematyka może dać odpowiedź. Uczeń powinien posiadać umiejętności stosowania głównych zasad i procesów matematycznych w codziennych sytuacjach oraz korzystać z odpowiednich pomocy dydaktycznych. W celu rozwijania w/w kompetencji uczniowie SP3 w kilku grupach dokonywali prostych pomiarów i obliczeń odległości za pomocą skali mapy. Klasy starsze obliczały pola powierzchni za pomocą skali oraz pracowały z arkuszami map topograficznych okolic Orłowa.  Następnie w terenie uczniowie konfrontowali poznane wiadomości z rzeczywistością. Rozpoznawali elementy linii brzegowej jeziora Wieczno, obserwowali antropologiczne, akumulacyjne i erozyjne formy  terenu. W drugiej części zajęć dokonywali pomiarów meteorologicznych, wykorzystując do tego celu przyrządy, które otrzymaliśmy z projektu. Uczniowie mierzyli temperaturę powietrza, ciśnienie powietrza, wilgotność powietrza oraz kierunek i prędkość wiatru. Obserwowali rodzaje chmur oraz zjawisko atmosferyczne(burze), która nawiedziła okolice podczas warsztatów terenowych. Ćwiczenia matematyczno-geograficzne przygotowała i przeprowadziła p. Dorota Zielińska.

Nad rozwojem kompetencji porozumiewania się w języku ojczystym polegających miedzy innymi na: wyrażaniu swoich myśli, uczuć i opisywaniu zdarzenia zarówno w języku mówionym, jak i na piśmie (słuchanie, mówienie, czytanie i pisanie) oraz umiejętności  utrzymywania kontaktów z innymi ludźmi na polu nauki i komunikacji  czuwała p. Alina Barszcz.

            Podstawowe kompetencje naukowo-techniczne podczas zajęć warsztatowych rozwijała z uczniami p. Iwona Gorczyńska. Nauczycielka wyjaśniała podstawowe procesy zachodzące w przyrodzie, a także opisywała zasady funkcjonowania technologii i umiejętność ich zastosowania. Ponadto uczniowie mieli możliwość  rozpoznania głównych cech badania naukowego, które pozwalają zrozumieć otaczający świat.

          Uczniowie wykonywali doświadczenia w trzyosobowych grupach. Wiedzę zdobytą  na lekcjach chemii mogli wykorzystać w badaniu substancji obecnych w życiu codziennym. Na warsztatach można było sprawdzić, w których produktach zawarta jest skrobia, jaki odczyn ma proszek do prania i sok z cytryny, a także napisać tajną wiadomość przy pomocy mleka. Pod koniec zajęć nastąpił wybuch wulkanu, spacery w probówkach i uwalnianie  ducha chemii..
         Warsztaty terenowe przyniosły dużo nowej wiedzy i umiejętności poprzez naukę i zabawę. Kolejne wyjazdy edukacyjne zaplanowano na październik 2019 roku. Do zobaczenia.                                                                  

Dorota Zielińska